June 26, 2013

Servisiranje prekidača na lampi Jetbeam PA01 (1xAA)


Već neko vreme imam problemčić sa lampom Jetbeam PA01, čiji prekidač je pre vremena počeo da posustaje i izaziva primetno treperenje svetla u dva jača režima rada (65 i 140lm), verovatno zbog slabog kontakta. Očekivani vek prekidača na lampama ove klase nije nikada ispod 10.000 uključivanja (neki "jači" proizvođači navode i znatno više), međutim iz meni nepoznatih razloga prekidač na mojoj PA01 nije ispunio ni 20% od svoje norme, a uz to je solidno radio sve do posle isteka garancije i onda - kao po Marfijevom zakonu - počeo da otkazuje...

Bio sam prilično siguran da elektronika nije u pitanju, već mehanika tzv. "reverse clicky" prekidača - masovno proizvođene komponente koja verovatno ne košta više od 1 dolara, a čija pouzdanost je dubiozna čak i na lampama cenovnog razreda od 100 dolara na više. Kod LED lampi to je potrošni deo i najčešća najslabija karika u sistemu.

Pokušao sam prvo da problem rešim najjednostavnijom ne-invazivnom metodom: naizmeničnim ubacivanjem kontakt-spreja za finu elektroniku (Teslanol Oszillin T6) u prekidač sa unutrašnje strane, kroz dozirnu cevčicu, i izduvavanjem komprimovanim vazduhom, uz stalno kliktanje da bi se kontakti očistili (bitno je da napomenem da "WD-40" i slične kontakt-sprejeve opšte namene za ovu svrhu nikako ne treba koristiti, jer vremenom uništavaju sve plastične delove!)

Pozitivan efekat čišćenja se redovno gubio nakon stajanja lampe nekoliko nedelja bez upotrebe (PA01 tada nije bila u mojoj dnevnoj EDC rotaciji). LE-dioda je ponovo treperila na najblaži dodir prekidača i u toku rada, što je bilo prilično frustrirajuće. Naručivanje tela lampe (bez glave) bilo je van opcije, jer je garancija istekla pa bih morao da snosim sve troškove, a sam prekidač nije mogao da se naruči i zameni, jer zvanični uvoznik zbog malog broja prodatih primeraka ovog modela nije imao specijalni fabrički alat za demontažu prstena koji drži prekidač i zaštitnu kapicu.

Zato sam od bakarne cevi iz moje zalihe materijala, a uz pomoć obične turpije za metal, napravio jeftin, grub i prost četvorokraki alat za skidanje osiguravajućeg prstena prekidača, da bih mogao da priđem izvoru problema. Spoljašnji prečnik ove cevi je 11,1mm, a debljina zida 0,8mm. Zaista ne znam za šta se koriste cevi ove dimenzije, ja sam je koristio za vežbanje tvrdog lemljenja MAPP gasom.


Prvi pokušaj odvrtanja bio je uspešan: ovaj nazovi-alat je iz prvog pokušaja glatko uskočio u udubljenja na prstenu. Navoj je desni sa prilično grubim korakom, a prsten nije bio jako stegnut ni zapečen. Potrebna je pažnja pri radu da se gumena kapica ne bi pocepala, jer je od mekog silikona i jedva staje u unutrašnjost cevastog alata. Dobro je da se na "alatu" zbog ovoga malo zaoble ivice, što sam kasnije i uradio čeličnom vunom (to ne utiče na funkcionalnost).

Nakon skidanja prstena prekidač je sam iskočio iz tela lampe jer ga je izgurala baterija koju sam zaboravio da izvadim! Gumica je bila netaknuta i zdrava, kao da je juče ugrađena. Za slučaj oštećenja imao sam negde rezervnu, koju sam dobio uz lampu, ali je pitanje da li bih je sada uopšte našao. Malo oštriju ivicu na donjoj strani prstena (ka gumici) oborio sam šmirglom, da pri montaži ne iseče gumicu. Skinuti delovi su očišćeni od nakupljene prašine i prikazani ovde:

 

Prekidač deluje prilično solidno. Sve spoljašnje površine su precizno obrađene, materijal  kvalitetan, a kliktanje odsečno i bez zapinjanja i otpora. Prekidač može takođe i da se rasklopi - meni se to desilo slučajno, u toku neuspelog pokušaja utiskivanja u lampu. Nije ga teško ponovo sklopiti: dve polovine se drže zajedno putem 4 tanka plastična trna utisnuta u odgovarajuće rupe na suprotnoj strani, ali treba paziti da se sitni delovi ne izgube. U unutrašnjosti prekidača se uočava odlična preciznost izrade i dobro pasovanje delova. Prekidač u originalu, bez izmena, izgleda ovako:

 

Glavni problem sa ovim prekidačem verovatno i nije bio u unutrašnjim delovima (površine kontakata nisu bile zaprljane ni oksidisane, niti je bilo tragova jačeg habanja), već u 2 "krilca" koji vire iz njega, a čiji zadatak je da se odupiru od kontaktnu površinu na unutrašnjoj strani tela lampe i tako ostvaruju kontakt. Slično rešenje koristi M@gLite na nekim svojim lampama, ali u formi kliznog kontakta (lampica "Solitaire" mi trenutno pada na pamet), što baš i nije najsrećnije rešenje. Pod oba krilca (kontakta) sam zato podmetnuo komad tanke bakarne žice, pa ih onda vrhom male odvrtke savio preko te žice. Sada su krilca mogla da pređu preko oštre ivice kontaktne površine i prekidač je mogao bez problema da se ugradi (krilca ne zapinju pri utiskivanju u lampu i daju dobar i trajan kontakt).


Površinu za kontakt u telu lampe sam očistio bakarnom četkicom za čišćenje oružja, izduvao prašinu, pa ovlaš prebrisao sredstvom CLP Break Free, da bih smanjio površinsku oksidaciju aluminijuma i poboljšao kvalitet kontakta. Na slici se vidi očišćena i podmazana kontaktna površina u unutrašnjosti lampe (anodizacija je fabrički skinuta):


Prekidač sam u više navrata natopio i dobro isprao 96-procentnim alkoholom i izduvao komprimovanim vazduhom, zatim isprskao unutrašnjost "Oszillin T6" sprejem, opet izduvao i dobro obrisao. Ovaj sprej vrlo blago uklanja okside, štiti površine kontakata, ali ne masti i ne napada plastiku i gumu. Na plastični klipčić (dugme) sam radi glatkog rada stavio malo Griffon PTFE spreja, koji takođe ne oštećuje plastiku ni gumu. Pošto silikonska gumena kapica u pravilu ne sme da se podmazuje silikonskom mašću (razjede se vremenom), i tu sam koristio vrlo malu količinu Griffon PTFE spreja.

Montaža je protekla sasvim normalno. Prekidač sada klikće glatko i odsečno, a lampa radi bez ikakvih simptoma gubljenja kontakta. Treba sada samo sačekati neko vreme, da se vidi kako će stajanje i oksidacija uticati na kvalitet kontakta. Moje skromno mišljenje je da problema više neće biti...


-------------------

EDIT 22-08-2013: Lampa funkcioniše bez ikakvih problema.
EDIT 09-10-2013: Sve u redu!
EDIT 22-01-2014: OK:)
EDIT 06-03-2014: ;)



No comments:

Post a Comment